Het Het nieuwe "doggy" forum
Het wel en wee van onze hondjes in de sport en school
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Wat is schijndrachtig ?

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Het nieuwe "doggy" forum -> Schijndracht
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
colliehome
Site Admin


Geregistreerd op: 09 Feb 2009
Berichten: 29
Woonplaats: Herent

BerichtGeplaatst: 09-02-2009 19:09:49    Onderwerp: Wat is schijndrachtig ? Reageren met citaat

Schijndrachtig

Regelmatig horen wij nogal eens de opmerking van bezitters(sters) van een teefje: "Mijn hond is al acht maanden en nog steeds niet loops geworden". Er wordt soms zelfs gedacht dat zoiets op een afwijking zou duiden. Het komt namelijk regelmatig voor dat een teefje de eerste loopsheid pas op 11 maanden krijgt en dat vervolgens haar verdere leven ook blijft doen. Absoluut geen reden dus om u ongerust te maken. Het op jongere leeftijd loops worden, b.v. 6 of 7 maanden is in feite een degeneratie verschijnsel. Dit ontstaat o.a. door de uitstekende voeding die honden tegenwoordig krijgen en het beschermde leventje dat ze tegenwoordig leiden. De wilde hond wordt namelijk 1 maal per jaar loops. Opvallend of misschien toeval is het dat teefjes die slechts een keer per jaar loops zijn heel vaak over een uitmuntende gezondheid beschikken en de dierenarts uitsluitend bezoeken voor hun noodzakelijke injecties.

Schijndrachtig

Het komt nogal eens bij teefjes voor dat 8 weken na de loopsheid de tepels opgezet zijn en er zelfs melk wordt geproduceerd en dat terwijl zij niet drachtig is. Men spreekt dan over schijndracht en er zijn teefjes die werkelijk ziek zijn in zo’n periode. Het gedrag van zulke teefjes wekt dan de indruk dat zij hun pup(s) aan het verzorgen zijn. Maar die "pups" kunnen dan allerlei vreemde voorwerpen zijn zoals pantoffels, poppen van de kinderen, maar b.v. ook een stoffer. Veel mensen vinden dat een leuk gezicht vooral als de pop van de kinderen dienst doet als kunstpup. Toch moet ik u met klem afraden dit toe te laten omdat zo’n schijndracht daardoor extra wordt gestimuleerd en dat gaat ten koste van de gezondheid van uw hond. Het produceren van melk kost namelijk veel kracht. Ook doet u er goed aan vooral het losse materiaal dat in haar mand ligt zoals kleedjes of dekentjes in deze periode weg te nemen om nestelen te voorkomen. Een goed middel om de verdere productie van melk tegen te gaan is de tepels regelmatig in te smeren met glycerine met kamferspiritus. Dat is bij iedere drogist te koop. Dit middeltje werkt uitstekend en door de sterke geur zal de teef niet zo snel geneigd zijn haar eigen tepels te likken. Daardoor zal de melkproductie snel afnemen.
Voetzolen Afgelopen zomer werd ik geconfronteerd met een situatie die bijna fataal was afgelopen voor de hond. Na een wandeling in het bos bleek de hond van mijn buurman hars aan zijn voetzool te hebben. Mijn buurman kwam op het idee de voetzool met thinner schoon te maken en van dat idee heb ik hem maar snel afgeholpen. De voetzool van de hond heeft namelijk ook de functie om te zweten, dus een voetzool schoonmaken met thinner of wasbenzine en dergelijke kan zelfs de dood tot gevolg hebben voor uw hond. Helaas is mij één zo’n geval bekend. Na het schoonmaken van de voetzolen met wasbenzine raakte de hond in coma en is daar helaas niet meer uitgekomen. Een onschadelijk en uitstekend werkend hulpmiddel is hiervoor biotex groen, dus geen blauw of wat voor kleuren er nog meer bestaan! U zet de hond met zijn voet in een bakje met lauw water waaraan wat biotex groen is toegevoegd. U zult zien dat de hars na een tijdje makkelijk te verwijderen is. Dit zelfde middeltje kunt u ook gebruiken om b.v. bij een wondje de poot te ontsmetten.

Problemen of vragen over schijndracht kan u hier kwijt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Het nieuwe "doggy" forum -> Schijndracht Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum